Je kop boven het e-maaiveld uitsteken!

Nederland behoort tot de koplopers in Europa in het gebruik van LinkedIn. Hyves is echter nog veruit de grootste netwerksite van Nederland maar wordt dan ook gedragen door een veel breder publiek uit alle lagen van de samenleving. Het is ook meer een social netwerk terwijl LinkedIn meer een zakelijke insteek heeft. Daarnaast zijn  80% van de “LinkedInners” HBO en WO geschoold! Echter heeft pas zo`n 40% van de hoger opgeleide beroepsbevolking een profielpagina op de site, wat neerkomt op 1,4 miljoen profielen (bron: elsevier 31-10-2009).

Wat is toch het fenomeen van dit netwerk? De digitale wereld wordt steeds opener en interactiever. LinkedIn is een netwerk om te zien en gezien te worden. Mensen schromen niet meer om zichzelf in the picture te zetten. Het is een medium om jezelf te “branden”. Je kop boven het maaiveld uit te steken! On Nederlands? Nee hoor, het Calvinistische gedachtengoed wordt meer en meer van ons lijf afgeschud.

Er zijn 3 categorieën te onderscheiden. De eerste categorie bestaat uit mensen die op LinkedIn staan omdat zij zelf ooit een (beperkt) profiel aangemaakt hebben of geïnviteerd zijn door andere gebruikers om er vervolgens niets mee doen. Dit is het kuddedier dat in de achterhoede loopt. Zij hebben weinig contacten en zijn verder passief aanwezig. De tweede categorie wordt gekenmerkt door mensen die actiever zijn door een goed profiel (CV) neer te zetten en lid zijn van diverse groepen om gezien te worden en niet in de laatste plaats door bijvoorbeeld (corporate) recruiters. Deze groep zet zichzelf latent in de etalage en staat altijd wel open voor “job offers”.  De derde categorie is zeer interactief en gebruiken LinkedIn als springplank naar mogelijke business leads c.q. deals. Met een uitgebreid profiel, recommendations al of niet gebruik makend van diverse applicaties en ‘tweets’ het opstarten van, volgen en deelnemen aan discussies profileert deze categorie zich optimaal.

Is dit niet allemaal een beetje overdreven? Nee hoor! Hier herken je de echte e-netwerker die gebruik maakt van de beschikbare middelen. Volgens mij behoor ik ook tot deze categorie  en ik kan je zeggen dat het mij geen windeieren oplevert. Ik schaam mij zeker niet om boven het maaiveld probeer uit te komen. Velen zijn mij al voor gegaan. Leve LinkedIn, leve WEB 2.0!  LinkedIn is “the place to be” if you want to start up your business!

Marc van Zutphen

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: