Door goede werving de slag om de sollicitant winnen!

Voor recruitment bureau’s is het lastig om business binnen te halen, veel bedrijven hebben nauwelijks tot geen vacatures. Alhoewel een opleving gaande is. Ik zie met de regelmaat vacatures van een slechte kwaliteit op jobboards en als je dan kijkt op de vacaturepagina van deze bureau’s is het over het algemeen bedroevend en weinig wervend te noemen. De vacatures zijn zonder zorg geschreven (of slechts gekopieerd) en geven vaak  een slecht of zeer beperkt functieprofiel c.q.  bedrijfomschrijving weer.

In een tijd dat de slag om de sollicitant steeds lastiger wordt moet je toch uit een ander vaatje tappen.

Het werken op basis van “no cure no pay” zie ik toch wel als de grote boosdoener.  Voor bedrijven is het makkelijk om meerdere bureau’s in te schakelen additional reading. Het is vorm van risicospreiding en brengt geen kosten met zich mee.  Vele bureau’s  gaan hier in mee want hoe meer vacatures zij krijgen des te groter de kans aanwezig is dat er “gescoord” wordt.  Je ziet dan dat dezelfde vacature door meerdere bureau’s geplaatst wordt op diverse jobboards. De advertenties worden niet wervend geschreven en de intransparantie druipt er van af. Gevolg: vervlakking en het aantal goede reacties blijft uit. Goede kandidaten laten zich niet meer zo makkelijk vangen. Daarvoor moet je toch uit een andere weg bewandelen. Vele bureau’s willen zich niet teveel in hun “vacaturekeuken” laten kijken uit angst voor de concurrentie of dat een slimme sollicitant al googlelend bij het bedrijf terechtkomt en daar ook de vacature terugvindt om vervolgens rechtstreeks te solliciteren.

Dus ik opteer voor heldere, aantrekkelijk wervende personeelsadvertenties. Dit advies geef ik ook mee aan recruitmentbureau’s. De kwaliteit gaat omhoog en het aantal goede reacties zal toenemen. Maar dit gegeven  moet de opdrachtgevers al in de acquisitiefase duidelijk gemaakt worden! Je moet opdrachtgevers trachten te committeren. We vissen tenslotte allemaal in dezelfde vijver, alleen de betere bureau’s doen ook nog aan diepzee duiken (het bereiken van de latent zoekenden)! Door  goede afspraken te maken met de opdrachtgever kun je zorgvuldiger te werk gaan en ook in de afrekening vriendelijker zijn. Want “no cure no pay” procedures zouden ten koste kunnen gaan van een kwalitatieve dienstverlening en een prijsopdrijvende werking hebben.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: