Heeft uw bedrijf sex appeal?

Nu we uit de economische recessie zijn, gaat het met veel bedrijven weer de goede kant op. Inmiddels neemt de vraag naar nieuwe werknemers ook toe. Het aantal vacatures is ten opzichte van 2 jaar gelden verdubbeld. Met name de vraag naar jongeren is groot. De grotere bedrijven met naam en faam zijn erg in trek onder de jongeren. Het algemene beeld bij deze bedrijven is dat de arbeidsvoorwaarden en ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden beter zijn dan in het midden- en klein bedrijf. Maar is dit ook werkelijk zo?

MKB verdient aanzien

Door grotere (naams)bekendheid en hun werkgeversmerk lijkt dat het grootbedrijf meer aantrekkingskracht heeft op de arbeidsmarkt dan het midden- en kleinbedrijf

Veel bedrijven in het MKB segment hebben onvoldoende imago waardoor zij onbekend blijven en dus misschien minder aantrekkelijk zijn voor potentiële sollicitanten. Toch doet het MKB zeker niet onder voor het grootbedrijf. Het is een misvatting dat de werkomstandigheden, arbeidsvoorwaarden en ontwikkelingsmogelijkheden minder zijn binnen het MKB.

Employer branding

Naar mijn mening kunnen en moeten deze MKB bedrijven zich veel beter profileren op de arbeidsmarkt door hun werkgeversmerk (employer brand) te verstevigen. Het werken aan een beter imago als werkgever helpt uiteindelijk om nieuwe werknemers (talent) aan te trekken en vooral te boeien en te binden.

Zorg er dus voor dat het algemeen beeld van uw bedrijf aantrekkelijk, onderscheidend,  authentiek maar wel geloofwaardig is en straal dat ook uit naar buiten toe. In de eerste plaats zijn uw werknemers de beste ambassadeurs om deze waarden uit te dragen maar ook klanten en leveranciers dragen hier een steentje aan bij.

Laat uw bedrijf spreken

Bedrijfsmarketing is niet uitsluitend gericht op de (potentiële) klantenmarkt maar ook op de arbeidsmarkt door middel van goede arbeidsmarktcommunicatie. Als u een nieuwe medewerker zoekt is een (online) personeelsadvertentie alleen niet altijd voldoende. Op uw bedrijfswebsite dient u naast algemene bedrijfs- en productinformatie de sollicitant ook te boeien met wat uw bedrijf te bieden heeft voor deze mogelijk toekomstige werknemer. Denk bijvoorbeeld naast een zichtbare ‘werken bij’ site aan storytelling, een belevingspagina met een bedrijfsfilm, blog of vlog waarin u of uw eigen medewerkers wat vertellen over het werk, de bedrijfscultuur of hun werkbeleving. Dit is maar een kleine opsomming van mogelijkheden maar het zijn zeker triggers voor nieuwe werknemers.

Conclusie

Het ontbreken van deze (sollicitanten) informatie op uw website is een gemiste kans om uw bedrijf aantrekkelijk te maken voor de arbeidsmarkt. Zorg voor meer sex appeal want hier is dus nog veel winst te behalen.

Wilt u sparren of meer informatie over hoe u nieuwe werknemers kunt boeien om bij uw bedrijf te werken? Neem dan contact met mij op.

Marc van Zutphen

06-29282066

marc@langstraete.nl

Laat een reactie achter





%d bloggers liken dit: